SUMBANGAN / AMAL JARIAH

SUMBANGAN / AMAL JARIAH
jazakallahu khairan kathira

Thursday, December 10, 2009

Mungkin Esok......

Termenung sekejap bila terfikir tentang mati.Macam manalah agaknyer kalau mati dlm keadaan berbuat maksiat dan dosa ...? alangkah indahnya kalau mati ketika sedang beramal soleh..

Allah s.w.t., telah berfirman yg bermaksud:"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari Kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesaran)tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya."
Surah ali Imran: ayat 185.

Mati itu suatu yg pasti..dan tidak akan terlepas dari menghadapinya.Menyoroklah kat mana2pun..maut tetap menjemput kita..tak kira muda, tua, kuat, lemah...yg pasti ia tetap akan dtg kepada kita..

Imam Al-Ghazali pernah bertanya kepada anak muridnya.Beliau bertanya apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia lalu muridnya menjawab :"Orang tua, guru, kawan dan sahabat".

Imam Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang diberikan adalah benar tetapi jawapan yang paling tepat sekali bagi soalan ini ialah 'mati'. Sila rujuk surah Ali 'Imran ayat 185.