SUMBANGAN / AMAL JARIAH

SUMBANGAN / AMAL JARIAH
jazakallahu khairan kathira

Friday, August 27, 2010

Menghalang Fungsi Masjid Bererti Meruntuh Masjid

Firman Allah S.W.T dalam ayat 114 Surah Al-Baqarah bermaksud: "Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang menyekat dan menghalang daripada menggunakan masjid-masjid Allah untuk (sembahyang dan) menyebut / mengingati nama Allah di dalamnya, dan dia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu? Orang-orang yang demikian, tidak sepatutnya masuk ke dalam masjid-masjid itu melainkan dengan rasa penuh hormat dan takut kepada Allah (bukan secara yang mereka lakukan itu). Mereka (dengan perbuatan itu) akan beroleh kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak mereka mendapat azab seksa yang amat besar."

Para mufassirun atau ulama-ulama tafsir khilaf (berselisih pendapat) dalam menyatakan sebab nuzulnya atau sebab turunnya ayat 114 surah al-Baqarah di atas. Mengikut riwayat al-Kalbi daripada Ibnu Abbas katanya, ayat ini bersempena dengan serangan Putlos iaitu seorang Maharaja Rom ke atas Masjid Al-Aqsa, lalu masjid itu dirobohkan.

Mengikut satu riwayat yang lain daripada Qatadah, sebab turun ayat ini bersempena dengan serangan Bakhtanuso ke atas masjid tersebut di mana rumah Allah itu dibakar hangus. Mengikut riwayat Ibnu Abbas dalam satu riwayat yang lain, ayat ini bersempena dengan tindakan yang dilakukan oleh orang-orang kafir Makkah yang menghalangi Nabi Muhammad s.a.w. bersembahyang dan mengajar agama di masjid Makkah.

Walaupun ayat ini sebab nuzulnya ada tetapi mengikut kaedah hukum yang berdasarkan kepada Usul Tafsir iaitu pengajaran itu diambil daripada lafaznya yang umum, bukan daripada sebabnya yang khusus.

Yang dimaksudkan dengan mengingati Allah di sini seperti yang dinyatakan oleh as-Syawkani dan beberapa mufassirun (ahli-ahli tafsir), termasuk di dalamnya bersembahyang, membaca al-Quran, berzikir, menghalang orang mengajar dan belajar agama di dalam masjid termasuk di dalam ayat ini.

As-Syawkani mengatakan, "dan dikehendaki menegah masjid bahawa disebut nama Allah padanya, Allah mencegah perkara yang berlaku padanya termasuk sembahyang, membaca al-Quran berzikir dan mengajar. Dikehendaki dengan meruntuhkan masjid itu bukan dengan makna merobohkan bangunannyasahaja, tetapi juga berusaha untuk meruntuhkan tujuan-tujuan masjid itu dibina kerananya, umapamanya mengganggu ketaatan-ketaatan yang dilakukan padanya yang didasarkan masjid ke atasnya, merupakan suatu yang umum."

Berdasarkan kepada apa yang dilakukan oleh Abu Jahal kepada Nabi Muhammad s.a.w., di mana Abu Jahal menghalang Nabi s.a.w. beribadat di masjid, menghalang baginda ntuk mengajar dan menerangkan hukum agama di dalam masjid.

Oleh kerana itu, menjadi amalan kepada Nabi s.a.w. dan para sahabatnya, tidak melarang orang mengajar agama di dalam masjid. Apabila dilihat seseorang yang diragui mengajar agama di dalam masjid dan bimbang kalau mengajar perkara yang tidak benar, dia perlu dipanggil dan disoal siasat tentang apa yang diajarkannya.

Kalau apa yang diajar itu perkara yang benar, dia tidak boleh dihalang dan dicegah. Barang siapa yang mencegah orang yang mengajar adalah hukuman yang termasuk dalam meruntuhkan masjid dan mencegah manusia daripada mengingati Allah di dalamnya.

Termasuk juga dalam mencegah manusia mengingati Allah dalam masjid ialah mereka yang mengunci masjid kononnya untuk menjaga keselamatan masjid. Jaga keselamatan masjid bukan cara menguncinya. Jaga keselamatan masjid ialah dengan menghidupkan masjid itu dengan zikrullah serta melakukan kerja-kerja kebajikan yang ada hubung kaitnya dengan kegiatan masjid.

Satu kekeliruan apabila Islam hanya di masjid.

Boleh jadi ada orang yang berkata, sekiranya masjid itu tidak dikunci nanti ia akan dimasuki penagih dadah, pencuri dan seumpanya. Sebab berlaku begitu kerana kita merasakan Islam itu hanya di masjid sahaja. Antara sebab lain ialah kerana di luar masjid, Islam tidak dilaksanakan, dengan sebab itu hubungan antara masjid dengan luar masjid tidak dapat diselaraskan.

Mengapa orang yang melakukan kejahatan suka masuk ke dalam masjid untuk melakukan kejahatan? Ini kerana di luar masjid berjalan undang-undang jahat yang tidak berlandaskan kepada hukum Allah SWT, sebab itulah huru-hara boleh berlaku dalam masjid dan di mana-mana sahaja.

Kita mestilah mengetahui bahawa hukum agama Allah ini bukan sahaja dilaksanakan dalam masjid, tetapi juga di luar masjid. Yang menjadi kacau-bilau hari ini kerana kita bimbang kalau-kalau masjid diganggu kerana kita tidak melaksanakan Islam di luar masjid.

Apabila Islam tidak dilaksanakan di luar masjid, maka berlakulah perkara yang tidak selaras dalam masalah keselamatan masjid sehingga kita membuat undang-undang sendiri dan undang-undang yang bercanggah dengan Al-Quran dan hadis Nabi Muhammad s.a.w.

Kita hendaklah memhami bahawa yang dikatakan memakmurkan masjid itu ialah seperti yang disebut oleh Allah SWT di dalam firman-Nya yang bermaksud: "Sesungguhnya hanya yang memakmurkan masjid itu ialah seseiapa yang beriman dengan Allah dalam erti kata yang sebenarnya ( Surah at-Taubah, ayat 18).

Bukan dalam makna yang tidak sebenar iaitu beriman dengan sebahagian sahaja daripada ajaran Allah dan yang sebahagian lagi tidak beriman. Orang yang beriman sebahagian sahaja daripada ajaran Allah SWT tidak layak untuk memakmurkan masjid dan disebut ayat berikut iaitu mereka yang beriman dengan hari akhirat.

Orang yang memakmurkan masjid ialah orang yang percaaya kepada hari akhirat bukan sebaliknya, dan mereka yang mendirikan solat. Iaitu orang yang mendirikan solat inilah orang yang memakmurkan masjid. Orang itu mestilah mendirikan solat, kalau kerajaan, kerajaan itu hendaklah mendirikan solat juga.

Apa makna kerajaan mendirikan solat? Makna memakmurkan masjid ialah kerajaan yang jemaah menterinya dan ketua-ketua negaranya menunaikan solat lima waktu, bukan solat sunat hari raya dan solat Jumaat sahaja.

Mereka juga hendaklah menjalankan undang-undang yang memerintah supaya orang mengerjakan solat. Kalau dalam negara itu tidak ada undang-undang demikian serta menghukum orang yang tidak solat, maka tidak dinamakan pemerintah yang mendirikan solat. Kerajaan seperti itu tidak layak untuk memakmurkan masjid.

Dan juga ciri terakhir ialah mengeluarkan zakat. Orang yang memakmurkan masjid ialah orang yang menunaikan zakat. Apa kena mengena memakmurkan masjid dengan menunaikan zakat? Orang yang menunaikan zakat ini ialah orang yang tahu tanggungjawab harta bendanya dengan menunaikan zakat mengikut hukum-hukum agama yang ditetapkan Allah dan Rasulullah s.a.w.

Thursday, August 26, 2010

BERAPA JUMLAH SEBENAR AYAT-AYAT AL-QURAN??

(MUSHAF AL-IMAM DI ZAMAN KHALIFAH UTHMAN R.A)


Baru sebentar tadi (1.25pm @ 8/1/2009), saya berada di gerai yang menjual buku berkaitan dengan dialog antara agama di perkArangan ITD, UIAM, Gombak. Selain daripada menjual buku-buku Harun Yahya dan Dialog di antara agama gerai itu juga menyediakan kuiz tentang al-Quran. Pelajar UIAM yang ingin menyertai kuiz itu dikehendaki mengisi borang kuiz yang mempunyai soalan-soalan berkaitan dengan al-Quran..

Di antara soalan yang dikemukakan ialah berapakah jumlah ayat-ayat al-Quran. Sedang saya membeli buku 10 most common questions asked by christians about Islam karangan Dr. Zakir Naik, tiba-tiba saya dengar perselisihan kecil di antara seorang pelajar dari Afrika dengan pelajar Malaysia yang menjaga gerai itu tentang jumlah sebenar ayat-ayat al-Quran. Pelajar Afrika itu mempertahankan hujahnya bahawa jumlah ayat al-Quran ialah 6666.

Melihat situasi ini, saya menegur pelajar Afrika tersebut dan menyatakan bahawa pendapatnya itu adalah salah dan tidak berasas sama sekali.. Setelah beberapa kali meyakinkannya, beliau masih berkeras mengatakan begitu..Lalu saya katakan kepadanya, brother, please check about the number in the last page of Mushaf Uthmani originated from Saudi.. It mentions everything there. Dia kemudiannya berlalu pergi.

Jikalau saya tanyakan kepada anda, kebiasaannya anda akan menjawab jawapan yang senada dengan pelajar tadi iaitu 6666. Jumlah ini sebenarnya tidak berasas sama sekali dan jika masih dipegang seoalah-olah kita akan menambah sebanyak lebihan 430 ayat lagi. Ini kerana jumlah sebenar menurut ulama Kufah ialah 6236.

Semasa belajar di Darul Quran dahulu, kami para pelajar Tahfiz telah menghabiskan masa selama satu semester untuk mempelajari Ilmu Fawasil yang secara khusus membicarakan tentang jumlah ayat-ayat al-Quran. Topik ini juga boleh diperolehi di dalam buku Ulum al-Quran. Tajuk Fawasil juga menjadi bahan kajian untuk latihan ilmiah tahun akhir saya semasa menuntut di Universiti Malaya dahulu (1997-2000).

Apa yang menyedihkan, ada sesetengah orang masih bermati-matian mempertahankan jumlah 6666 yang sudah sekian lama dipegangnya. Inilah yang boleh dikatakan sebagai khurafat pada al-Quran kerana sesetengah bangsa cukup mempercayai tuah sial pada nombor. Di dalam perbincangan Ilmu Fawasil, para ulama' yang membincangkan jumlah ayat-ayat al-Quran tidak bersepakat tentang berapa jumlah sebenar ayat-ayat al-Quran. Perselisihan ini berlaku kerana al-Quran pada zaman awalnya ditulis dengan teknologi penulisan yang cukup terhad tanpa baris, titik dan nombor ayat.

Pelengkapan kepada titik, baris datang kemudian (yang dikenali sebagai ilmu Dabt al-Quran). Begitu juga tentang jumlah ayat juga datang kemudian (dikenali sebagai Fawasil). Fawasil ini adalah kata banyak (plural) kepada Fasilah iaitu pemisah kerana topik utama ilmu ini ialah tentang bagaimana cara hendak meletakkan pemisah di antara ayat untuk dijadikan nombor ayat.

Ringkasnya, Ilmu Fawasil memainkan peranan tersendiri di dalam mengekalkan keaslian al-Quran sehingga ke hari ini. Oleh itu janganlah lagi kita berpegang kepada fakta yang sesat dan salah seperti pendapat yang masyhur di merata dunia Islam yang menyifatkan al-Quran mempounyai 6666 ayat.

Contoh bagaimana berleluasanya penggunaan fakata 6666 ialah;

1- Pengeluar capal nabi menarik perhatian pembeli muslim di Malaysia dengan mengatakan bahawa pengeluaran capal nabi itu terhad hanya kepada jumlah 6666 buah bersempena dengan jumlah ayat-ayat al-Quran.

2-Pengeluar air musaffa (air rawatan pinggan putih dan za'faran) di dalam segmen tajaan syarikatnya di radio IKIM telah mengatakan bahawa ayat-ayat al-Quran yang berjumlah 6666 sebenarnya mewakili sebanyak 6666 sendi-sendi di badan manusia.

2 Contoh di atas sudah cukup untuk menunjukkan bagaimana fakta salah ini telah disalahguna secara meluas untuk kepentingan peribadi sesetengah pihak. Oleh itu, menjadi tanggungjawab kita semua untuk memperbetukkabn kesilapan ini. Ingat betul-betul jumlahnya ialah 6236 bukan 6666...Sudah lama kita memeluk Islam, iaitu semenjak zaman Parameswara lagi, namun kita masih buta dengan al-Quran..Oleh itu, marilah kita sama-sama mendalami al-Quran di dalam segenap aspeknya seperti Tajwid, Tafsir, Ulum dan sebagainya.

Mari kita merebut janji nabi; Sebaik-baik kamu adalah orang yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya (Sahih al-Bukhari)

ANTI KHURAFAT PADA AL-QURAN

JUMLAH 6666, SELEPAS INI TANAM SAHAJALAH!

http://abdullahbukhari.blogspot.com/2009/01/berapa-jumlah-sebenar-ayat-ayat-al.html

Tuesday, August 24, 2010

Kewajipan Membayar Zakat

Hadith :

Dari Ibnu Abbas r.a. katanya: “ Rasulullah SAW telah menentukan wajibnya zakat fitrah, untuk membersihkan orang yang mengerjakan puasa dari perkataan yang sia-sia dan perkataan yang buruk, dan juga untuk menjadi makanan orang-orang miskin, oleh itu sesiapa yang menunaikannya sebelum sembahyang hari raya maka menjadilah ia zakat fitrah yang makbul, dan sesiapa yang menunaikannya sesudah sembahyang hari raya maka menjadilah ia sedakah biasa seperti sedekah sunat yang lain.”

(Abu Daud)

Huraian:

1. Zakat fitrah adalah diwajibkan kepada semua orang-orang Islam.

2. Zakat fitrah ialah zakat badan yang dikeluarkan untuk diberi kepada fakir miskin bagi membersihkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia sepanjang bulan Ramadan.

3. Zakat yang diwajibkan ialah berupa makanan utama di sesebuah negeri seperti beras, gandum dan sebagainya atau di Malaysia, kadar bayarannya bersamaan dengan tiga cupak sukatan beras atau tiga kati dua belas tahil (dua Kilo 250 gram).

4. Pembayaran fitrah dengan menggunakan wang ringgit pula hendaklah dilafazkan seperti berikut: “Wang ini ialah ganti beras fitrah yang wajib atasku, bagiku dan bagi (orang-orang) tanggunganku pada tahun ini, kerana Allah.” (mengikut kadar nilai yang ditetapkan oleh pihak pemerintah).

5. Zakat fitrah boleh dibayar dari awal Ramadan sehingga akhirnya iaitu sebelum sembahyang hari raya. Maka bagi sesiapa yang membayarnya selepas sembahyang hari raya, baginya menjadi sedekah biasa sahaja.

Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

Monday, August 23, 2010

Orang yang hasad dengki telah menentang Allah SWT dalam 5 perkara

Seorang cendikiawan berkata: ” Orang yang memiliki perasaan hasad dengki telah menentang Allah s.w.t. dengan lima perkara iaitu:

1. Kerana dia membenci nikmat Allah s.w.t. yang telah diberi kepada orang lain.
2. Dia tidak suka pembahagian Allah s.w.t. untuk dirinya seolah-olah dia berkata: “Mengapa Engkau bagiku benda seperti ini ?”
3. Dia bakhil terhadap kurniaan Allah s.w.t.
4. Dia menghina waliyullah (kekuasaan ) sebab dia ingin mencabut nikmat Allah s.w.t. yang telah diberikan kepadanya.
5. Dia telah membantu iblis laknatullah.

Thursday, August 12, 2010

Wednesday, August 11, 2010

PROGRAM RAMADHAN DI SURAU AL-IKHLAS

ASSALAMUALAIKUM..

PROGRAM SEPANJANG BULAN RAMADHAN 1431H DI SURAU AL-IKHLAS

1. SOLAT BERJAMAAH 5 WAKTU SEHARI SEMALAM
2. MAJLIS BERBUKA PUASA
3. SOLAT TARAWIH / WITIR BERSAMA IMAM HAFIZ
4. MAJLIS TAHLIL ARWAH
5. TAZKIRAH RAMADHAN SELEPAS SOLAT SUNAT WITIR
6. MAJLIS TADARUS AL-QURAN
7. JAMUAN MOREH
8. QIYAMULLAIL
9. IKTIKAF
10. JUALAN KITAB/BUKU-BUKU AGAMA

BERSAMA-SAMALAH KITA MENGIMARAHKAN SURAU AL-IKHLAS.. SEMOGA SEGALA AMALAN DI TERIMA ALLAH SWT.

(KEPADA SESIAPA YANG INGIN MENGHULURKAN SUMBANGAN UNTUK PROGRAM-PROGRAM RAMADHAN DI SURAU AL-IKHLAS BOLEH HULURKAN KEPADA PENGERUSI SURAU @ KEPADA MANA-MANA AJK SURAU DAN AMAT DIALU-ALUKAN)
"Hanya yang memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Hari kemudian, serta tetap mendirikan shalat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada siapapun) selain kepada Allah, maka merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk" (SURAH aT-tAUBAH :18).

Thursday, August 5, 2010

CERAMAH PERDANA- ISU RAMADHAN

CERAMAH SEMPENA RAMADHAN

HARI: SABTU

TARIKH: 7 OGOS 2010

MASA: SELEPAS SOLAT MAGHRIB

TEMPAT : SURAU AL-IKHLAS JLN MELATISARI BANDAR SG BUAYA RAWANG

PENCERAMAH: AL-FADHIL USTAZ SHUKRI BIN MAT
(PENCERAMAH BEBAS)


MUSLIMIN MUSLIMAT DIJEMPUT HADIR

#JAMUAN DISEDIAKAN#

MAKLUMAN GOTONG ROYONG PERDANA


Gotong Royong Masjid Ar-Rahmah Sg. Buaya

Tarikh : 07 Ogos 2010, Sabtu

Masa : 8.30pagi

Lokasi : Masjid Ar-Rahmah Sg. Buaya.

Bawa peralatan

Semua di minta mengambil bahagian dan sebarkan....

"Hanya yang memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Hari kemudian, serta tetap mendirikan shalat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada siapapun) selain kepada Allah, maka merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk" (sURAH aT-tAUBAH :18).