SUMBANGAN / AMAL JARIAH

SUMBANGAN / AMAL JARIAH
jazakallahu khairan kathira

Wednesday, November 25, 2009

5 Tip Penting Menghadapi Kemelut Influenza H1N1 pusingan ke2


Posted on Tuesday, November 24 @ 10:25:19 PST
Dilulus untuk paparan oleh CyberSniper

E-Mel PembacaOleh: p1

"Saya terima email dari seorang sahabat di Institut Jantung Negara (IJN) yang menyebarkan pandangan seorang ulamak mengenai serangan wabak influenza H1N1 yang melanda seluruh dunia termasuklah negara kita Malaysia. Cukup berguna untuk kita sebagai seorang muslim dalam menghadapi kemelut ini. Mungkin agak panjang, tetapi bacalah sehingga ke akhirnya kerana ia sangat-sangat bermanfaat!

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Islam agama yang sempurna. Itulah perkataan yang seringkali kita dengari walaupun perlaksanaannya masih di tahap yang amat mengecewakan.

Pada hari ini kita diuji dengan H1N1 yang telah dikenalpasti puncanya adalah khinzir. Semua pihak mula memandang serius isu ini, antaranya pihak IJN sendiri. Oleh itu, pelbagai usaha telah diambil untuk mengawal jangkitan H1N1. Tahniah diucapkan.

Cuma, saya ingin menyeru diri saya dan semua warga IJN umumnya untuk melihat sejauh mana peranan Islam dalam mengawal jangkitan H1N1. Mungkin istilah H1N1 tidak pernah digunakan oleh Nabi kita SAW tetapi Junjungan kita telah meninggalkan teori yang amat sempurna lagi perfect untuk memastikan segala bentuk jangkitan terkawal. Jadi, marilah sama-sama kita menghayati serta cuba untuk mempraktikkannya :

1. REDHA :

Iaitu beriman bahawa segala yang berlaku adalah ketentuan Allah.

Pada hari ini, kita memberi pelbagai alasan tentang tersebarnya H1N1. Kita seolah-olah terlupa bahawa yang menentukan jangkitan wabak ini adalah Allah. Bila diingatkan, mereka berkata : “ek eleeeh, yang tu semua orang tahu”.

Saya setuju dengan perkataan mereka. Cuma, saya ingin bertanya. Mengapa setiap kali kita menyambut hari kemerdekaan, kita akan ulang sebut nama Tunku Abdul Rahman beserta tayangan klip video laungan beliau ‘Merdeka! Merdeka! Merdeka!” ? Mengapa?

Jawapannya, kerana bertujuan untuk mengingatkan masyarakat kita tentang sumbangan besar beliau dalam kemerdekaan negara kita. Maka, mengapa tidak kita seringkali ingatkan manusia tentang Allah dan kekuasaan-Nya, sebagai langkah mensyukuri nikmat-Nya. Sedangkan segala sesuatu di alam ini adalah milik Allah. Maka Allah berkuasa untuk mewujudkannya atau menghapuskannya.

Sabda Nabi SAW : “Sesungguhnya Allah mencipta segala penyakit, dan Allah jugalah Pencipta segala penawarnya…”

2. SABAR :

Hasil dari redha akan terpupuk sifat sabar. Apa jua yang berlaku termasuk peningkatan jangkitan H1N1 secara drastik, hendaklah kita perkemaskan rasa redha dan sabar terlebih dahulu sebelum memulakan sebarang tindakan. Kerana ia akan mengawal emosi serta tindakan kita agar tidak songsang dan menyanggahi batas-batas syariat.

Allah berfirman, maksudnya : “Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun” (sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali” (Al-Baqarah, 2 : 155-156).

Nah, jelaslah bahawa apa yang berlaku adalah bertujuan untuk menguji manusia. Banyak-banyaklah menyebut : "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun”, sebagai pemangkin kepada sifat redha dan sabar. Bukan sebutan semata-mata, tetapi perlu difahami juga maknanya. Maka, hendaklah kita berhati-hati dalam ujian ini, agar kita semua berjaya.

3. BERUSAHA :

Ada pihak yang hanya berserah kepada Allah dan langsung tidak mahu berusaha. Sebagai muslim yang mukmin, kita bukan sahaja redha dengan ketentuan Allah, bahkan kita juga berusaha untuk melaksanakan segala perintah-Nya.

Sabda Nabi SAW : “Sesungguhnya Allah mencipta segala penyakit, dan Allah jugalah Pencipta segala penawarnya, maka berubatlah, dan janganlah kalian berubat dengan benda-benda yang haram.” (Hadis riwayat Abu Daud).

Perintah Nabi supaya kita berubat menunjukkan peri pentingnya usaha yang menyusul selepas dari redha. Bukan duduk saja. Tahniah kepada IJN dan bahagian Infection atas usaha-usaha yang dilakukan. Moga Allah memberkati usaha kalian. InsyaAllah. antara bentuk-bentuk usaha yang digariskan di dalam Islam bagi mengawal penyakit-penyakit berjangkit seperti H1N1 adalah seperti berikut :

(i) Doa :

Merupakan ubat yang paling berkesan dan mujarab untuk mengawal serta menghapuskan H1N1. Cuma, sejauh mana keyakinan kita dengan doa ????

Ya, kita telah berusaha. Pelbagai peralatan dan perkakasan disediakan untuk safety, tapi bagaimana pula dengan DOA ? Ingatlah saudara-saudaraku, usaha yang dilakukan tanpa mengingati Tuhan adalah usaha yang sia-sia sahaja.

Ini bertepatan dengan sabda Nabi SAW : “Perumpamaan orang ingat akan Tuhannya dengan orang yang lupa akan Tuhannya seperti orang yang hidup dengan orang yang mati.” (Hadis Riwayat al-Bukhari).

Saya tidak bermaksud menyeru supaya diadakan majlis doa selamat. Itu tak perlu. Apa yang saya maksudkan adalah kesedaran individu. Semua di kalangan kita perlu memandang serius isu doa. Usah kita lihat doa dari sudut yang begitu sempit, seperti, kena ambil wudhu' dulu, kena mengadap kiblat, kena pakai pakaian solat, kena angkat tangan dan sebagainya. Saya tidak menafikan kebaikan semua perkara di atas, tetapi jika keterlaluan dalam mempraktikkannya, akan membuatkan rasa susah, payah dan menyebabkan ramai yang tidak berdoa dan langsung tidak mengenali konsep doa yang sebenar. Seruan saya di sini adalah supaya kita mempraktikkan doa-doa harian yang mudah.

Contohnya : Kakitangan bahagian Infection yang bertugas awal pagi di pintu masuk utama IJN, ketika ingin meletakkan pelekat di baju atau tag, bacalah “Bismillaah”. Ringkas tetapi kandungannya sarat dengan intipati aqidah yang mampu membina keikhlasan seterusnya mempertingkatkan lagi kualiti kerja. Tak perlu kuat-kuat, just sebutkan secara perlahan di bibir.

Secara teorinya, kita semua tahu bahawa Allah yang mencipta segala sesuatu termasuk H1N1 untuk menguji manusia. Maka, mengapa kita tidak memohon kepada Pencipta serta Penguji kita iaitu Allah supaya menjauhkan kita dari wabak H1N1 ??? (Saya yakin kita semua telah berdoa. Kenyataan di atas adalah sebagai satu muhasabah untuk muslim yang mukmin).

Satu pesanan saya; kadang kala apabila kita telah berdoa, kita inginkan hasil yang segera. Sikap ini telah dikritik oleh Nabi SAW, sabda Baginda : “Doa seorang hamba itu sentiasa dimakbulkan selama mana dia tidak memohon untuk memutuskan silaturrahim, selama mana dia tidak tergesa-gesa. Para sahabat bertanya : Wahai Rasulullah, apa yang dimaksudkan dengan tergesa-gesa? Baginda bersabda : “Seseorang yang berdoa berkata, aku telah berdoa, aku telah berdoa, namun aku belum lihat ia dimakbulkan. Lalu dia berasa lelah dan tidak ingin berdoa lagi.” (Hadis Riwayat Muslim)

(ii) Menjaga kebersihan :

Contoh : Di pintu masuk disediakan cecair untuk mencuci tangan sebagai langkah mengawal jangkitan. Tahniah! Kalian telah melakukan sesuatu yang Islami.

Allah berfirman di dalam Al-Quran : “Allah suka kepada hamba-hamba- Nya yang bertaubat dan menyucikan diri.” (Al-Baqarah, 1 : 222).

Bahkan Nabi SAW memerintahkan kita mencuci kedua belah tangan sebelum mencelupnya ke dalam bekas air (Hadis riwayat al-Bukhari & Muslim).

Dan banyak lagi bukti-bukti lain menunjukkan betapa prihatinnya Islam terhadap isu-isu kebersihan.

(iii) Mengelak dari bermusafir ke negara-negara yang tersebarnya wabak H1N1 :

Ini adalah saranan Menteri Kesihatan Malaysia. Alhamdulillah atas peringatan tersebut. Sebenarnya Nabi kita, Muhammad SAW telah terlebih dahulu alert dengan isu-isu penyakit berjangkit dan telah melarang sesiapapun bermusafir ke tempat-tempat yang didapati punca wabak tersebar. Begitu juga penghuni tempat tersebut dilarang keluar dari tempat tinggalnya bagi mengelakkan jangkitan (peristiwa taun).(Hadis diriwayatkan oleh: al-Bukhari dan Ibn Sa’d)

Istilah ini dikenali kini dengan kuarantin. Sedangkan 1430 tahun yang lalu, Nabi kita telah memikirkan tentang infection serta pengawalannya, mengapa kita tidak berusaha memanfaatkan nasihat Baginda ?? Ingat! Perkataan Baginda adalah wahyu, yang bebas dari kesilapan dan kesalahan, manakala idea kita adalah teori semata-mata hasil dari kajian yang tidak bebas dari sebarang kekurangan dan kecacatan.

Ingatilah Baginda, berselawatlah padanya. Sabda Nabi SAW: “Perbanyakkanlah selawat ke atasku pada hari Jumaat, barang siapa yang selawat ke atasku sekali, Allah akan selawat ke atasnya 10 kali.” (Hadis riwayat al-Baihaqi).

Perlu diingati, Islam bukan agama yang melarang kemajuan dan membentuk kejumudan. Sebaliknya Islam menyeru kepada kemajuan teknologi. Bertepatan dengan hadis Nabi SAW ketika Baginda mengkagumi teknik tut (kahwinkan pokok), Baginda bersabda : “Kalian lebih mengetahui tentang dunia kalian.” (Hadis riwayat al-Bukhari).

Oleh itu, gunakan dan kembangkanlah segala teknologi yang ada sebagai satu tanda mensyukuri nikmat Tuhan. Cuma, biarlah ada batas-batasnya agar manusia tidak lupa statusnya sebagai HAMBA.

(iv) Muhasabah diri :

Mungkin H1N1 Allah turunkan sebagai satu bala ke atas manusia bersesuaian dengan maksiat yang mereka lakukan. Dalam umum hadis Nabi SAW: “Sesungguhnya antara tanda-tanda kiamat adalah manusia akan ditimpa bala bencana dan ia berlaku apabila kefasikan berleluasa (bahkan manusia bermegah dengan maksiat mereka), para sahabat Baginda bertanya : Ya Rasulullah, bagaimana jika ada di kalangan kami orang yang soleh, adakah bala itu turut menimpa mereka? Jawab Baginda : Ya, bala itu turut menimpa mereka, sekiranya perkara yang keji berleluasa.” (Hadis riwayat Muslim).

Sebahagian ulama menterjemahkan perkataan “keji” adalah zina, dan sebahagian yang lain menyatakan maksiat. Wallaahua’lam. Jika demikian, marilah sama-sama kita cerminkan diri kita, sejauh manakah kita mentaati segala perintah Allah dan sejauhmanakah kita meninggalkan segala larangan-Nya. Moga dengan perubahan sikap kita, Allah memberikan bantuan-Nya. Firman Allah: “Sekiranya kamu menolong Allah (mentaati-Nya) nescaya Allah akan membantu kamu dan menetapkan pendirianmu.” (Muhammad, 47 : 7)

(v) Memurnikan aqidah dari sebarang unsur-unsur syirik dan perkara-perkara yang membatalkan iman :

Sia-sia sahaja, walau kita bebas dari H1N1, tetapi kita tidak bebas dari azab neraka. Azab neraka sesuatu yang pasti kewujudannya. Cuma adakah kita mempercayainya atau tidak ? Ada 4 kelompok manusia dalam beriman kepada kewujudan neraka :

1. Beriman dengan kewujudannya, takut dan melakukan amalan yang soleh untuk mengelak darinya.
2. Beriman dengan kewujudannya, takut tetapi tidak melakukan amalan yang soleh untuk mengelak darinya.
3. Beriman dengan kewujudannya, tetapi tidak takut dan tidak melakukan amalan yang soleh untuk mengelak darinya.
4. Tidak beriman, tidak takut, tidak beramal (kafir)

Persoalannya ; Di manakah kita ????

Bagimana ingin murni aqidah? Dengan ilmu. Itu sahaja jalannya. Kerana itu SAW bersabda : “Barang siapa yang Allah inginkan kebaikan untuknya, maka Allah akan fahamkan dia dengan agamanya.” (Hadis riwayat Ahmad). Bererti barangsiapa yang Allah tidak inginkan kebaikan baginya, maka Allah tidak akan memberikan kefahaman kepadanya. Semuanya terletak di tangan kita sekarang. Berusahalah. Beramallah dengan ilmu bukan ikutan dan tradisi.

(vi) Memperbanyakkan amalan yang soleh.

Amalan yang soleh akan membentuk akhlaq yang baik. Dari akhlaq yang baik, akan membawa kepada sikap bertanggungjawab dalam menjaga hak-hak manusia lain. Contohnya : Apabila seseorang terkena selesema yang “pelik”, dia tidak ingin ke klinik atau hospital untuk dirawat kerana bimbang ditahan. Sikap seperti ini, boleh membawa jangkitan kepada orang lain, sekiranya dia dijangkiti H1N1. Islam agama yang menjaga hubungan manusia sesama manusia dan hubungan manusia dengan Tuhannya. Hak-hak manusia dipelihara. Jadi, jangan semata-jangan kerana pentingkan diri sendiri, kita gadaikan hak-hak orang lain.

4. TAWAKKAL :

Setelah, redha, sabar, berusaha (beserta beberapa teknik-tekniknya) , maka bertawakkallah kita kepada Allah. Firman Allah : “Dan kepada Allah sahaja orang beriman itu bertawakkal.” (Ali ‘Imran, 3 : 160). Golongan yang bertawakkal ada beberapa kelompok:

Usaha, bertawakkal
Tidak usaha, tetapi bertawakkal (pelik)
Usaha, tetapi tidak bertawakkal (mempercayai kekuatan diri sendiri melebihi segalanya. Terlebih motivasi!)
Tidak usaha, tidak bertawakkal.

Mengapa perlu tawakkal? Bagi muslim yang mukmin, tawakkal membuktikan keimanan kita bahawa Allah yang mencipta, memiliki, menguasai atas segala sesuatu. Oleh itu, jika kita gagal, kita akan memulai semula susunan di atas redha > sabar > usaha > tawakkal, dan jika kita berjaya, kita berpindah ke destinasi yang baru iaitu SYUKUR.

5. SYUKUR :

Hendaklah kita mensyukuri segala nikmat yang Allah anugerahkan kepada kita. Antaranya, pada hari ini, kita masih merupakan salah seorang dari manusia yang terselamat dari jangkitan H1N1. Bagaimana dengan besok? Lusa ? Belum tentu. Ingatlah, Allah berfirman : “Sekiranya kalian bersyukur, nescaya Allah akan menambahkan (kebaikan) kepada kalian, dan jika kalian kufur (terhadap nikmat Tuhan), maka ketahuilah azabku amat pedih.” (Ibrahim, 14 : 7). Antara cara-cara bersyukur kepada Allah adalah melalui :

Lisan - seperti berzikir memuji Allah, berdoa dan sebagainya.
Perbuatan - seperti melakukan amalan yang diperintah Allah dan meninggalkan amalan yang dilarang-Nya, sujud syukur dan sebagainya.
Hati - seperti mengharapkan kebaikan dari Allah, ikhlas, takut hanya pada-Nya.

Sesungguhnya segala yang baik itu dari Allah dan segala kelemahan dan kekurangan adalah kerana kejahilan dan kedhaifan diri penulis sendiri. Semoga Allah mengampuni dosa-dosaku samada yang disedari atau yang tidak kusedari. Kuakhiri penulisanku ini dengan lafaz Astaghfirullahal'azim.


Saturday, November 21, 2009

CERAMAH AHLI SUNNAH WALJAMAAH vs WAHHABI

Pihak surau memohon maaf kerana Ustaz Haryanto Rizal tidak
dapat hadir atas sebab2 kesihatan. Walaubagaimanapun ceramah
tetap diteruskan oleh Ustaz Naim.


Antara lain, Ustaz Naim mengajak para jemaah untuk mengenepikan
perbezaan pendapat dalam hal2 khilaf. Tumpukan kepada masalah
utama seperti penjagaan aurat bagi lelaki dan wanita, kepentingan
sholat berjemaah dan banyak lagi perkara yang mengganggu gugat
perkembangan Islam di negara kita.







Wednesday, November 18, 2009

KISAH PADERI & GEMBALA KAMBING


Kejadian berlaku di sebuah negara yang tidak dapat dipastikan namanya. Masyarakat dalam negara itu hidup dalam keadaan yang aman dan damai. Rata-rata penduduknya adalah yang menganut agama Islam.

Suatu hari datang seorang cendekiawan kristian, yang ingin menguji keagungan dan kebenaran Tuhan yang disembah. Cendekiawan itu berjumpa dengan raja negara tersebut dan meminta kebenaran untuk berdebat dengan penduduk-penduduk di negara itu.

Pertaruhan yang telah ditetapkan oleh cendekiawan itu adalah, jika dia dikalahkan, dia beserta seluruh ahli keluarganya akan memeluk Islam. Sebaliknya jika dia menang, raja hendaklah memberi dia kekayaan dan kebenaran menyebarkan agamanya di situ. Dan syarat terpenting perbahasan ialah menggunakan bahasa isyarat. Kemudian raja pun bertitah mengumumkan pertandingan tersebut kepada rakyat dan barangsiapa yang kalah, dia akan dikenakan hukuman yang berat.

Setelah hampir waktunya, muncullah seorang pengembala kambing Islam yang ingin membela agamanya. Dengan berat hati,raja membenarkan kerana tiada siapa lagi yang berani menyahut cabaran itu. Pada hari pertandingan, rakyat berkumpul di padang yang luas dan gembala kambing didudukkan bertentangan dengan cendekiawan kristian.

Bermulalah soalan, cendekiawan menunjukkan satu jari kepada hadirin. Gembala kambing pula menunjukkan dua jarinya pada hadirin. Dan jawapannya betul!

Cendekiawan menunjukkan dua jari pula dan gembala kambing menunjukkan lima jari, jawapannya juga betul.

Kemudian, cendekiawan menunjukkan lima jari, gembala kambing menunjukkan enam jari. Betul juga! Raja mula berfikir, hebat juga gembala kambing ini.

Cendekiawan yang tidak berpuas hati, membuat bulatan pada hadirin dengan tangannya, kemudian gembala kambing menunjukkan penumbuk tangannya. Betul lagi...

Lalu cendekiawan tersenyum puas hati. Cendekiawan mengeluarkan pedang dan halakan ke langit. Gembala kambing pula mengeluarkan pisau kontotnya, lalu dijunamkan ke bumi. Betul! Lalu cendekiawan menepuk tangan.

Cendekiawan kemudiannya menunjukkan seekor ayam ditangan dan gembala kambing menunjukkan telur ayam ditangan. Betul...

Maka tamatlah sesi perdebatan. Raja amat berpuas hati dengan kepandaian gembala kambing. Cendekiawan itu mengadap raja, untuk menunaikan janjinya. Raja bertanyakan soalan dan jawapan perdebatan antara cendekiawan dan gembala kambing. Cendekiawan pun mula bercerita...

"Sungguh hamba akui kebesaran Tuhan, sehingga rakyat tuanku dapat menjawab dengan baik sekali. Sebenarnya soalan hamba, tunjuk satu jari bermakna adakah kalimah syahadah cuma yang pertama sahaja? (Asyhaduallah ilaha illallah...) Jawapan yang diberikan gembala kambing, dua jari.Jawapannya betul kerana sambungannya, (wa asyhaduan namuhammadarrasullullah)"

"Hamba tunjukkan dua jari, bermakna adakah rukun islam ada dua? Gembala kambing memberi jawapan, lima. Betullah... Bila hamba tunjukkan lima jari,maksudnya adakah islam setakat itu sahaja? Jawapan yang diberikan enam jari, sebab rukun iman ada enam"
"Bulatan pula bermakna siapa yang jadikan bumi? Gembala kambing |menjawab penumbuk, betullah sebab Allah yang Maha Berkuasa. Bila hamba |mengeluarkan pedang dan menunjuk ke langit, gembala kambing mengeluarkan pisau kontotnya dan menjunamkan ke bumi. Betullah... kerana Allah yang jadikan langit dan bumi."

"Ayam tu sebenarnya soalan bonus... apakah asal usul kejadian ayam itu Jawapannya telur... betullah...Sesungguhnya hamba amat berbesar hati dan akan mendalami islam sepenuhnya, serta menyebarkannya"

Raja tersenyum gembira mendengar soalan dan jawapan tersebut.Kemudiannya gembala kambing dipanggil untuk mengadap Raja, maka diberikan ganjaran yang telah dijanjikan. Dan bertanyalah Raja akan rahsia gembala kambing tersebut, adakah soalan itu dah bocor? Gembala kambing pun bercerita...

"Hamba sungguh tak puas hati betul dengan orang Kristian yang sombong itu.Dia tunjuk satu jari, maknanya dia nak kambing hamba satu. Jadi hamba menjawab, dua pun hamba boleh bagi. Dia tunjuk dua maknanya dia nak lagi dua pulak! Nak empat la maksudnya. Dan hamba jawab lima pun boleh.Kemudian dia tunjuk lima, maknanya takkan lima jea...? Oklah hamba boleh bagi enam pada dia."

"Lepas tu dia tunjuk bulatan, maknanya dia nak semua kambing hamba.Hamba pun tunjuklah penumbuk. Pas tu dia keluarkan pedang, wah wah... dia ingat orang kaya je ada pedang. Hamba pun tunjuk pisau kontot hamba.Sekurang-kurangnya hamba ada juga. Kemudian dia tunjuk ayam pulak!Amboi... mentang-mentanglah dia kaya, selalu makan ayam... Hamba pun mampu... walaupun hanya telur ayam. Tapi patik tetap bersyukur, kerana dia dah sedar dan nak peluk islam, sekurang-kurangnya dia takkan sombong dan bongkak lagi..."

Tergelak besar Raja mendengar penjelasan gembala kambing tersebut. Sungguh besar keagungan Tuhan... walau dengan cara apa sekalipun islam dicabar dan dihina, Islam akan tetap terbela.





Tuesday, November 17, 2009

Sejarah Haji di Malaysia


Oleh Rohaniza Idris
roha@bharian. com.my




Catatan awal menyatakan Sultan Mansur Shah berhasrat ke Tanah Suci tetapi mangkat sebelum dapat menunaikannya

IBADAT haji di negara ini dipercayai bermula sejak kedatangan Islam ke gugusan Kepulauan Melayu pada abad ke 13. Namun, catatan sejarah yang jelas mengenai perkembangan haji di negara ini sukar diperoleh secara terperinci kerana tidak banyak maklumat mengenainya.

Dipercayai orang Melayu yang berkemampuan dan terbabit dalam aktiviti pelayaran ialah kelompok terawal menunaikan haji, namun tiada catatan atau apa-apa penunjuk aras mengenainya ditemui.


Pengamal perubatan Portugis, Tom Pires mencatatkan dua pemerintah Melaka ada menyatakan hasrat ke Makkah iaitu Sultan Mansur Shah yang memerintah dari 1456-1477 Masihi atau 860-881 Hijrah dan Sultan Alauddin Riayat Shah (1477-1488 Masihi/881-893 Hijrah). Namun, kedua-duanya tidak dapat meneruskan niat mereka kerana mangkat.

Dalam catatan itu, Tom Pires menjelaskan kedua-dua pemerintah sudah membuat persediaan, termasuk menyediakan emas yang berganda jumlahnya dan mempersiapkan kapal untuk pelayaran menunaikan haji.

Catatan Tom Pires bagaimanapun, tidak boleh dianggap sebagai rekod terawal berkaitan pelayaran masyarakat Melayu menunaikan haji ke Makkah kerana ibadah haji itu sendiri adalah satu kewajipan yang dilaksanakan umat Islam.

Catatan yang tidak kurang penting mengenai jemaah haji dari Kepulauan Melayu ialah perjalanan ilmuwan Muhammad Yusuf Ahmad atau lebih dikenali sebagai Tok Kenali pada 19 Masihi (13 Hijrah).

Tok Kenali berasal dari Kelantan melanjutkan pengajian agama beliau di Makkah ketika berusia 18 tahun. Dicatatkan beliau mengambil masa enam bulan untuk sampai ke Makkah. Tok Kenali kemudian mengambil keputusan menetap di Makkah bagi menuntut ilmu, di samping menunaikan umrah dan haji.

Beliau kemudian kembali ke Kelantan pada usia 40 tahun dan mengasaskan pusat pengajian Islam. Selain beliau, beberapa ilmuwan Islam di Kepulauan Melayu yang terkenal ialah Hamzah Fansuri yang belayar ke Makkah pada akhir abad ke 16 Masihi (10 Hijrah) dan Abdul Rauf Singkel menunaikan haji pada 1643 Masihi (1052 Hijrah).

Apabila tiba abad ke 19 dan 20 Masihi, muncul bukti yang lebih banyak berkaitan aktiviti mengerjakan haji masyarakat Melayu di Malaysia. Banyak artifak, manuskrip, bahan bercetak dan gambar direkodkan orang Melayu yang pergi ke Makkah menunaikan haji.

Cendekiawan Malaya Harun Aminurashid bergambar di atas kapal ketika menunaikan haji pada 1960.

Antara catatan yang menarik dihasilkan Munsyi Abdullah seorang terpelajar berasal dari negara ini yang menceritakan dengan teliti pelayarannya ke Tanah Suci pada 1854 Masihi (1270 Hijrah) melalui Hikayat Pelayaran Abdullah.

Selepas itu ramai cendikiawan Melayu dan golongan terpelajar yang pernah ke Makkah menunaikan haji dan umrah mengabdikan pengalaman mereka dalam bentuk tulisan bagi berkongsi ilmu dengan orang lain.

Beberapa manuskrip bertulisan jawi ditemui di Kepulauan Melayu menyentuh pelbagai aspek berkaitan haji, termasuk catatan peribadi dan maklumat mengenai haji bersifat keagamaan.

Cendikiawan Melayu Harun Aminurashid menulis pengembaraannya ke Makkah dengan kapal laut pada 1960 Masihi (1379 Hijrah) dalam bukunya bertajuk Chatetan ka-Tanah Suchi.

Harun menceritakan perit getirnya sepanjang perjalanan dengan kapal diberi nama Anshun. Antara petikan berkenaan ialah: “susah menjadi penumpang di dalam bahagian tengah kapal...orang yang ingin menunaikan haji mestilah sabar... di sini tiada keseronokan atau kebebasan seperti kebiasaannya ketika di darat...kamu terpaksa menanggung kesusahan ini di sepanjang pelayaran pergi dan balik daripada menunaikan haji, sabar ialah satu-satunya jalan penyelesaian terbaik.”

Selain Harun, ada beberapa tulisan lain yang menceritakan keterujaan mereka menunaikan haji serta gambaran perjalanan ke Tanah Suci seperti Jaafar Jusoh Al Haj (Perihal Pemergian ke Mekah dan Madinah yang diterbitkan pada 1937 Masihi (1355 Hijrah) dan Haji Ismail Haji Ishak dalam bukunya bertajuk, Ke Mekah Mengikut Jalan Darat (1975 Masihi/ 1394 Hijrah) .

Selain catatan perjalanan, ada juga ditemui penulisan jemaah haji berkisar mengenai perasaan, pandangan dan pemikiran mereka terhadap apa yang berlaku sepanjang perjalanan yang dipersembahkan dengan gaya tersendiri, termasuk karya seni seperti puisi, lukisan dan poster.

Dicatatkan seorang jemaah haji yang tidak diketahui identitinya mengubah nazam menceritakan perjalanannya dari Kedah ke Makkah.

Dalam nazam tulisan jawi itu, penulis menyatakan tiga bulan dari Kedahlah dan kurang, Pelayaran kapal tatkala menyeberang, Jikalau angin dari belakang sampai ke Jeddah (laut) yang tenang...Dua malam tuan sudah di Jeddah hendak berjalan pula ke Makkah disewalah unta mana yang mudah kecil sedikit daripada gajah...”

Di akhir nazam dinyatakan 120 rahmat ke atas Kaabah iaitu 60 bagi mereka yang mengerjakan tawaf, 40 bagi mereka yang bersembahyang dan 20 bagi yang melihatnya.

Sejak 1900 hingga 1969, jemaah haji negara ini hanya menggunakan kapal laut untuk ke Makkah. Mulai 1970 hingga 1976, sebilangan kecil daripada mereka menaiki kapal terbang tetapi kapal laut masih terus digunakan.

Sejak 1977 kapal laut tidak lagi digunakan, sebaliknya semua jemaah haji Malaysia menaiki kapal terbang untuk ke Makkah. Pada zaman kapal laut, pelayaran dari negara ini ke Makkah mengambil masa di antara dua dan tiga bulan, selain dilihat berisiko lebih tinggi.

Kebanyakan jemaah yang menaiki kapal laut pernah mengalami pelbagai pengalaman pahit, termasuk dilanda ribut taufan. Malah, ada kapal laut yang terbakar ketika dalam pelayaran di tengah samudera. Namun, semua itu dianggap sebagai dugaan dan ujian Allah.

Dalam perjalanan selama berbulan-bulan ke Makkah, ada jemaah yang uzur atau meninggal dunia di atas kapal. Bagaimanapun, rekod sebenar mengenai kematian itu sukar diperoleh.

INFO: Kapal haji

Mendam Berahi (abad ke-15)
Subulus Salam (1854),
Antirorchus (1936), Bellophon (1936), Cyclops (1936) dan Potesilaus (1936)
Agamemnon, Adratus, Atreus, Ajax, Eurubates, Glaucus, Idomeneus (1940-an)
Prometheus (1950-an),
Malaysia Kita, Malaysia Raya dan Kuala Lumpur (1970-an).

Peristiwa 1947

670 jemaah haji Malaya berangkat ke Makkah melalui Singapura dan 1,326 melalui Pulau Pinang. Daripada jumlah itu, 1,729 pulang ke Malaya, manakala 200 lagi terus tinggal di Makkah; 67 meninggal dunia iaitu 31 ketika dalam pelayaran, manakala 36 di Makkah.

Sebelum Perang Dunia Kedua hingga negara mencapai kemerdekaan, Singapura dan Pulau Pinang menjadi dua pelabuhan penting bagi jemaah haji Malaya.

Kebanyakan jemaah sebelum merdeka dibawa ke pelabuhan dengan lori dan cara itu sering dikritik orang ramai menerusi akhbar. Satu peristiwa pernah menimpa jemaah di Pelabuhan Klang pada 8 Julai 1962 iaitu tragedi tangga patah menyebabkan 20 cedera ketika menyambut ketibaan jemaah haji di atas kapal `Kuala Lumpur'.

Menjelang awal 60-an, kesulitan itu semakin reda apabila pakar ekonomi negara, Prof Diraja Ungku Aziz mengesyorkan supaya Tabung Haji diwujudkan. Dalam memorandumnya berjudul `Pilgrims Economy Improvement Plan' kepada kerajaan, Ungku Aziz mengesyorkan penubuhan sebuah perbadanan untuk mengurus dan mengendalikan urusan umat Islam negara ini yang hendak menunaikan haji dan umrah.

Tabung Haji ditubuhkan pada 1969 dan menguruskan pergi balik jemaah haji ke Makkah dengan licin dan teratur. Tradisi dan amalan menjual harta benda untuk ke Makkah hingga menyebabkan `kepapaan' selepas jemaah haji kembali ke tanah air, juga semakin pupus.

PENAMAAN AKAUN KWSP


Hanya 23 peratus buat penamaan KWSP

KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mengadakan kempen kesedaran bagi mengingatkan anggotanya supaya membuat penamaan simpanan berikutan hanya 23 peratus daripada 12.4 juta anggota yang sudah berbuat demikian ketika ini.

Pengurus Besar Perhubungan Awam KWSP, Nik Affendi Jaafar, berkata kempen kesedaran bermula hari ini bertujuan melindungi kebajikan keluarga sekiranya seseorang anggota meninggal dunia.

Beliau berkata dengan adanya penamaan, proses urusan bayaran pengeluaran kepada waris anggota dapat dipercepatkan, sekali gus dapat mengelak orang yang tersayang daripada menderita.

“Sejajar kempen ini, KWSP akan menyiarkan iklan radio dan akhbar mulai hari ini hingga 21 Disember bagi mengingatkan anggota supaya membuat dan mengemas kini penamaan KWSP mereka.

“Penamaan yang dikemas kini dapat memastikan simpanan anggota dibayar kepada waris yang dinamakan dengan segera,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Nik Affendi berkata tanpa penamaan, waris anggota perlu mengemukakan pelbagai dokumen seperti surat kuasa mentadbir, surat probet atau perintah pembahagian pengeluaran simpanan anggota dan proses mendapatkan dokumen itu mengambil masa yang lama.

“Sebagai anggota KWSP, adalah penting untuk mereka sentiasa mengemas kini penamaan terutama jika berlaku sebarang perubahan dalam hidup seperti berkahwin, berlaku penceraian atau mendapat cahayamata,” katanya.

Menurutnya untuk membuat penamaan, anggota hanya perlu mengisi borang KWSP 4 dan menghantarnya kepada pejabat KWSP berdekatan, dan borang ini boleh didapati di pejabat-pejabat KWSP atau dimuat turun daripada laman web myEPF di www.kwsp.gov.my.

Bernama

Saturday, November 14, 2009

PERKARA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG TELEFON BIMBIT




Tahukah anda bahawa telefon bimbit anda sedikit sebanyak boleh membantu dikala kecemasan.Banyak perkara yang boleh anda lakukan,antaranya : -

1) NOMBOR KECEMASAN

- Sentiasa ingat bahawa nombor kecemasan untuk semua telefon adalah112.Jika anda dalam kecemasan dan berada dikawasan tiada liputan untuk semua talian telefon bimbit yang anda gunakan, cuba dail nombor kecemasan 112.Ia boleh digunakan walaupun di kawasan yang tiada liputan dan lebih menarik lagi,ia boleh terus didail walaupun papan kekunci telefon bimbit anda dikunci ( Keypad lock )

2) KERETA TERKUNCI

- Pernahkah anda tertinggal kunci kereta dalam kereta dan kereta anda ketika itu terkunci dari luar.Mesti anda lakukan pelbagai cara untuk mendapatkan kembali kunci bagi membuka semula kereta anda.Jangan risau,telefon bimbit boleh membantu,tapi bagi kereta yang menggunakan system penggera ( alarm ) sahaja . Caranya,cuba anda hubungi seseorang yang berada di rumah.Minta dia ambilkan kunci pendua kereta anda.Kemudian pegang telefon bimbit anda dari jarak kira-kira 30 sm ( satu kaki ) dari kereta yang terkunci itu.Minta pula keluarga atau teman di rumah menekan punat ' ON ' pada kunci pendua kereta dan pastikan dia menekan dengan mendekatkan pada telefon bimbitnya.Pasti kereta anda tidak terkunci lagi,malah ia boleh dilakukan dari jarak beratus-ratus kilometer dari tempat kereta anda berada.Kerana itu juga,penting untuk anda menyimpan kunci pendua atau meminta orang yang anda percayai untuk menyimpannya. Penting juga penggunaan telefon bimbit dalam keadaan sebegini.Kaedah ini memang berkesan kerana beberapa orang telah mencubanya.

3) KUASA BATERI TERSEMBUNYI

- Mungkin ramai tidak tahu,telefon bimbit yang telah kehabisan bateri masih boleh digunakan dalam keadaan kecemasan kerana ia mempunyai fungsi untuk menyimpan bateri tambahan.Bayangkan jika bateri telefon bimbit anda sudah terlalu lemah atau mati sedangkan anda perlu melakukan panggilan penting atau berada dalam kecemasan.Telefon bimbit jenis Nokia didatangkan dengan bateri simpanan.Untuk mengatifkannya, tekan kekunci ' *3370# ' . Telefon bimbit anda akan berjaya dihidupkan semula dan skrin telefon akan memberitahu telefon tentang penambahan kuasa bateri sebanyak 50 peratus.Kuasa tambahan ini juga akan dicas semula bila anda mengecas telefon bimbit anda .

4) TELEFON KENA CURI

- Bagaimana jika telefon bimbit anda dicuri.Anda boleh menjadikan ia tidak dapat diaktifkan dengan menekan nombor siri yang terdapat di telefon bimbit anda,sila dail *#06# dan 15 digit nombor siri telefon bimbit anda akan tertera di skrin.Nombor ini adalah unik untuk setiap telefon bimbit.Catatkan nombor siri ini dan simpannya di tempat Selamat.Bila telefon bimbit anda dicuri,anda boleh hubungi pusat servis telefon bimbit anda dan berikannya kod nombor siri tersebut.Mereka kemudiannya akan mengunci system dalam telefon bimbit anda dan sesiapa sahaja yang mencurinya pasti hampa kerana walaupun kad simnya telah ditukar,dia tidak akan berupaya mengaktifkan kembali telefon bimbit tersebut.Jadi, walaupun ia di curi,namun sekurang-kurangnya anda berpuas hati kerana si pencuri takkan boleh menggunakannya ataupun menjualnya


Al-Quran buatan AMERIKA



UNTUK PERINGATAN BERSAMA..

surah al-baqarah
[120] Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam) itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu.

WASPADA !!!
Al-Qur'an Palsu buatan Amerika

Al-Quran baru buatan amerika, berbahaya dan sedang didistribusikan di kuwait , berjudul "The True Furqan" isinya bertentangan sekali. Dibuat oleh 2 perusahaan percetakan; 'Omega 2001' dan 'Wine Press'. Judul lain buku ini 'The 21st Century Quran'! berisi lebih dari 366 halaman baik bahasa Arab dan Inggris, sekarang kabarnya didistribusikan kepada anak2/generasi muda di Kuwait di sekolah2 berbahasa Inggris di sana . Bukunya sendiri memuat 77 surah, termasuk Alfatihah, Al-Jana and Al-Injil. Semuanya dimulai dengan sebuah versi panjang gabungan kepercayaan Kristen tentang tiga tuhan. Dan banyak sekali bertentangan dengan berbagai kepercayaan dalam Islam, seperti mempunyai lebih satu istri dianggap perbuatan Zina, penceraian itu dilarang, dikatakan juga bahwa Jihad adalah HARAM. Buku yang sangat menyesatkan.

Jadi tolong sampaikan kepada semua muslim sedapat kita tentang pemberitaan ini semoga Allah melindungi kita semua dari orang2 Kafir yang jahat, mendustakan Agama Allah SWT.

Contoh: Cover


The Blessing - Al Basmalah

The Opening - Al Fateha

Mudah2an Allah s.w.t. melaknat orang/kelompok yang mencuba menghancurkan Islam. Amin......


Wednesday, November 11, 2009

FAKTA MENARIK

MENGENAI TUBUH MANUSIA

Otak manusia mempuyai lebih kurang 100 bilion sel saraf.
************************************************************
Saraf berdenyut dari dan ke otak selaju 274km sejam.
************************************************************
Mustahil anda boleh membuka mata ketika bersin.
Komen bapakaiman : mata takleh bukak, tapi kain boleh
************************************************************
Interaksi 72 pelbagai otot diperlukan untuk manusia menghasilkan
suara.
************************************************************
Secara purata, kelajuan batuk yg keluar dari mulut anda ialah
96 km sejam.
************************************************************
Bergantung pada saiz, otot paling kuat di tubuh manusia ialah lidah.
************************************************************
Apabila anda bersin, seluruh fungsi badan anda berhenti termasuk
jantung.
************************************************************
Bayi lahir tanpa tempurung lutut hinggalah ia berusia 2-6 tahun.
************************************************************
Secara purata, orang yang mempunyai tangan kidal hidup 9 tahun
lebih pendek.
************************************************************
kanak-kanak membesar lebih cepat di musim panas.
************************************************************
Perut memerlukan 1 jam untuk menghadam susu lembu.
************************************************************
Orang yang berambut perang punyai lebih banyak rambut dari yang
berambut hitam.
************************************************************
Jika anda buta sebelah mata, anda hanya kehilangan 1/5
penglihatan, tetapi anda akan hilang langsung deria menjarak.
************************************************************
Hidung dan telinga akan terus membesar sehingga anda mati.
************************************************************
Purata setiap kulit kepala ada 100,000 helai rambut. (Kecuali
orang botak lerr)
************************************************************
Purata setiap tahun manusia mengelipkan mata sebanyak 6,205,000
************************************************************
Jika diukur panjang bulu mata yang gugur sepanjang hidup seseorang
manusia ialah 30 meter.
************************************************************
Tengkorak anda terdiri 29 jenis tulang.
************************************************************
Orang Mesir purba mencukur bulu kening mereka untuk berkabung
di atas kematian kucing mereka.
************************************************************
Setelah anda mati, tubuh anda akan mula mengecut dan ini mencipta
satu ilusi seolah-olah rambut dan kuku terus panjang.
************************************************************
Rambut dan kuku adalah dari satu bahan.
************************************************************
Seorang manusia boleh menyedut sehingga 4 liter udara, tetapi
hanya 5% saja yang digunakan.
Komen bapakaiman : 0.001% dari 5% tu akan keluar balik ikut bawah, agaknya
************************************************************
Luas kulit manusia ialah 6.5 kaki persegi.
************************************************************
15 bilion sel darah manusia musnah setiap saat.
***********************************************************
Buah pinggang menghasilkan insulin
************************************************************
80 peratus tubuh manusia adalah air
************************************************************
Jantung manusia membuat tekanan yang cukup untuk mengepam darah
sehingga 30 kaki.
************************************************************
Anda dilahirkan dengan 300 tulang. Apabila anda dewasa, anda
cuma ada 206 tulang.
************************************************************
Tulang peha manusia lebih kuat dari batu konkrit.
************************************************************
Jika dicampur, panjang urat dalam seseorang manusia ialah 72 km.
************************************************************
Secara purata, setiap jantung manusia mengepam sebanyak 3000 kali
sepanjang hayatnya dan mengepam 48 juta galen darah.
************************************************************
Dalam sehari, manusia akan bernafas sebanyak 23,040 kali.
************************************************************
Darah manusia mengalir sejauh 96,540 km setiap hari.

WALLAHUA'LAM

Bolehkah Wanita Berdakwah Melalui Nasyid??

Oleh: Ustaz Zaharuddin Abd Rahman

Umat Islam terutamanya para muda mudi amat memintai muzik dan lagu. Para remaja Islam dari kalangan lelaki dan wanita juga tidak terkecuali dari menjadi peminat muzik ini. Walau bagaimanapun, mereka mengalihkan minat itu kepada dendangan lagu-lagu nashid yang liriknya membawa kepada kebaikan dan kesedaran agama.

Tidak dapat dinafikan, banyak juga nasyid-nasyid ini yang dilihat menyimpang dari landasan asal lalu sifat komersialnya melebihi nasihatnya. Liriknya yang asalnya membawa kepada nasihat agama mulai bertukar kepada puja-puji wanita dan kekasih. Bezanya dengan lagu pop rock biasa hanyalah kerana ia diadun sedikit dengan menyebut nama-nama Allah sekali sekala, kalimah Islam atau apa-apa elemen Islam.

Saya akan menulis lanjut tentang hal ini kemudian, InshaAllah. Dalam penulisan ini, saya ingin mengajak pembaca melihat peranan kaum wanita muslimah dalam industri nasheed ini. Adakah ianya halal atau sebaliknya?

Suara Wanita
Majoriti ulama berfatwa suara wanita bukanlah aurat. Dalilnya mudah iaitu


أنَّ رسول الله ـ صلَّى الله عليه وسلَّم ـ قال: "يا معشر النساء تصدقن وأكثرن الاستغفار؛ فإنِّي رأيتكنَّ أكثر أهل النار، فقالت امرأة جزلة منهنَّ: وما لنا يا رسول الله أكثر أهل النار؟ فقال: تكثرن اللعن، وتكفرن العشير"..


Ertinya : Sesungguhnya Rasulullah SAW berkata : wahai seluruh kaum wanita, bersedeqah dan banyakkan istighfar, sesungguhnya aku melihat wanita adalah majority ahli neraka. Maka berkatalah seorang wanita : Mengapa kami menjadi majority ahli neraka ya Rasulullah? : rasul menjawab : wanita banyak yang melaknati dan mencela orang lain serta mengingkari kebaikan suaminya.." (Riwayat Muslim)

Saya bukan ingin mengulas isi kandungan hadith itu, tetapi ingin membawakan bukti bahawa suara wanita dalam keadaan biasa bukanlah aurat. Pertanyaan secara langsung wanita itu membuktinya. Selain hadith ini, banyak lagi hadith-hadith lain yang membuktikan suara wanita bukan aurat.

Hasilnya, pandangan terkuat dalam mazhab Hanafi, yang muktamad dalam Maliki, Syafie dan Hanbali menganggap suara wanita bukanlah aurat.

Berubah Menjadi Aurat

Bagaimana hukum jika seorang wanita itu melembut dan memanjakan suara di hadapan lelaki bukan mahram?.

Inilah perbincangan saya.

Tidak dapat dinafikan lagi jika demikian keadaannya, sudah tentu ia diharamkan oleh Islam.
"eh ustaz, sedapnya suara wanita tadi ye" kata seorang rakan saya
" yang mana satu ni?" Tanya saya sambil cuba mengingat kembali.
"ala, yang sekali meeting dengan kita tadi le" katanya menjelaskan.
"Sedap macam mana tu" tanya saya menduga
"ish..naik le bulu roma saya dan kalau boleh nak dengar tiap-tiap hari suara dia, astaghfirullah, eh.. dosa ke ustaz, suara bukan aurat kan ?" katanya sambil tersenyum kambing.

Bayangkan bagaimana keterlanjuran kata oleh siswa ini di hadapan saya. Wanita perlu mengetahui betapa lemahnya lelaki di hadapan mereka. Lelaki secara umumnya (kecuali yang punyai keimanan yang hebat) memang mudah tergoda dengan suara merdu wanita walaupun wanita itu tidak langsung berniat untuk menggoda. Maka apatah lagi jika di ketika ia memang berniat untuk menggoda.

Saya masih ingat satu ketika di satu universiti, satu mesyuarat sedang berjalan. Saya mempengerusikan mesyuarat.
Suasana agak biasa, sehinggalah tiba-tiba seorang mahasiswi memberikan pandangannya kepada satu isu yang sedang dibincangkan.
Walaupun mahasiswi itu berada di belakang tabir, tetapi oleh kerana suaranya yang lembut dan lemak gemalai secara semulajadi ( bukan sengaja dibuatnya), semua mahasiswa yang tadinya seperti mengantuk menjadi cergas dan terbeliak mata sambil berubah wajah seperti malu-malu serta cukup tekun mendengar setiap butiran ayat yang keluar dari mahasiswi itu.

Entah apa yang merasuk mereka..
Habis meeting, seorang dari mereka menyapa saya lalu berkata :
"sapa tadi ye ustaz, siswi tadi tu"
"siswi mana" tanya saya
"ala yang suara merdu tu, apa namanya ye ustaz..ehem ehem, terpikat juga saya dengar suaranya" tegaskan tanpa malu-malu

Cuba lihat apa yang terjadi, hanya dengan suara tanpa melihat rupa pun sudah boleh meruntun hati seseorang siswa yang mengaji agama di universiti, apatah lagi jika siswa yang mengaji rempitan di jalanraya. !

Teringat Di Jordan

Saya juga teringat satu hari, ketika saya samapi ke satu universiti untuk memberikan ceramah, ketika itu agak kecoh siswa di sana berkenaan satu vcd nashid kumpulan wanita yang baru sampai dari Malaysia. Saya mendengar bahawa terdapat beberapa bakal-bakal ustaz ini yang berebut-rebut untuk melihat dan mendengarnya. Apabila saya bertanya lanjut tentang hal ini kepada seorang pemimpin mahasiswa, rupanya vcd itu begitu popular kerana penashidnya terdiri dari kalangan anak-anak gadis yang 'ada rupa' serta 'solehah'. Hmm solehahkah mereka ...?

Pinjam meminjam pun berlaku dengan hebatnya di kalangan mahasiswa, ada juga yang men 'copy' ke komputer masing-masing. Kemudian timbul aduan dari salah seorang mahasiswa soleh kepada saya bahawa terdapat mahasiswa yang amat asyik dan mengulang-mengulang vcd tersebut.

Lihatlah kesannya, adakah ini dakwah ?..baca sampai ke habis, inshaAllah akan mendapat jawapannya.

Amaran Allah

Allah SWT yang menciptakan manusia sememangnya telah memberi peringatan akan hal ini apabila menyebut :-


فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِى فِى قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاً مَّعْرُوفاً


Ertinya : Maka janganlah kamu wahai wanita, merendahkan (melembutkan) suaramu maka dibimbangi orang yang berpenyakit di hatinya beringinan jahat kepadamu, maka bercakaplah hanya dengan kata-kata yang baik ( kandngan dan tatacaranya)" (Al-Ahzab : 32)

Para ulama tafsir menyebut, suara wanita yang dilagukan adalah termasuk dari kecantikan-kecantikan (yang tidak harus dipertonton dan dipeerdengarkan kepada lelaki bukan mahram) tiada khilaf dalam hal ini ( Adwa al-Bayan, 5/10 : At-Tashil Li Ulum At-Tanzil, 3/137 ; )

Imam As-Suddi berkata : larang ini bermaksud larangan kepada kaum wanita menipiskan suaranya (lembut, lunak dan manja) apabila bercakap di hadapan khalayak lelaki. Imam Qurtubi pula mengatakan, kerana suara yang sebegini akan menjadikan orang-orang lelaki munafiq dan ahli maksiat berfikir jahat ( Tafsir Ibn Kathir, 3/483 ; Al-Jami' Li Ahkam Al-Quran, 14/177)

Berdasarkan dalil ayat ini, apa yang boleh saya fahami adalah nasheed wanita juga tergolong dalam bab yang diharamkan oleh Islam apabila ia diperdengarkan kepada lelaki yang bukan mahram. Adapun jika ia dinyanyikan oleh kanak-kanak wanita yang belum baligh atau ia dinyanyikan khas untuk para wanita. Ia adalah harus.

Suara Wanita Ketika Beribadah

Displin Islam dalam hal ini boleh dilihat dari perkara di bawah ini :-

1) Ingin Menegur Imam semasa solat,

Jika kaum wanita ingin menegur imam lelaki yang tersilap bacaan atau terlupa rakaat dan lainnya. Nabi SAW hanya membenar para wanita mengingatkan imam dengan menggunakan tepukan sahaja. Hadithnya :-


فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم ما لي رأيتكم أكثرتم التصفيق من رابه شيء في صلاته فليسبح فإنه إذا سبح التفت إليه وإنما التصفيق للنساء


Ertinya : Berkata Rasulullah SAW , mengapa aku melihat kamu banyak bertepuk apabila ragu-ragu (waswas) dalam sesuatu perkara semasa solatnya. Hendaklah kamu ( lelaki ) bertasbih dan sesungguhnya tepukan itu hanya untuk wanita" ( Riwayat Al-Bukhari, no 652)

Arahan nabi untuk wanita bertepuk bagi membantu imam itu adalah bagi menjaga suaranya dari memesongkan orang lelaki yang sedang solat (Faidhul qadir, 3/281 ; Al-hawi al-Kabir, 9/17)

2) Wanita dan azan

Imam al-Jassas ketika mentafsirkan ayat dari surah al-ahzab tadi menyebut bahawa ayat ini memberi hukum bahawa wanita dilarang dari melaungkan azan terutamanya jika kemerduan suaranya dijangka mampu mengelodak hati sang lelaki ( Ahkam al-Quran, 5/229 dengan pindaan ringkas)

Demikian juga pandangan mazhab Syafie dan hanbali, dan tidak diketahui ada yang bercanggah pendapat dalam hal ini , kata Imam Ibn Quddamah, ( Al-Mughni, 2/68 )

3) Wanita menjadi imam solat kepada wanita lain atau ketika solat jahar(Baca kuat).

Sudah tentu wanita harus untuk menjadi imam kepada wanita lain, tetapi mereka tidak dibenarkan mengeraskan bacaan quran mereka jika di tempat itu terdapatnya para lelaki yang bukan mahramnya. ( Al-Mughni , Ibn Quddamah)

Imam Ibn Hajar berkata : "jika dikatakan bahawa sekiranya wanita menguatkan bacaannya di ketika solat maka solatnya batal, adalah satu pendapat yang ada asasnya" (Fath Al-Bari, 9/509 )

Jelas bahawa suara wanita yang dilagukan atau dalam keadaan biasa apabila melibatkan soal ibadah hukumnya dilihat semakin ketat kerana dibimbangi menggangu ibdaaha wanita itu terbawa kepada kerosakan kaum lelaki yang lemah ini. Kerana itu disebutkan


فرع : صرّح في النوازل بأنّ نغمة المرأة عورة..ولهذا قال عليه الصلاة والسلام : التسبيح للرجال والتصفيق للنساء ، فلا يحسن أن يسمعها الرجل


Ertinya : Ditegaskan bahawa suara wanita yang dilagukan adalah aurat ..kerana itu Nabi SAW bersabda : Sesungguhnya tasbih untuk lelaki , dan tepukan khas untuk wanita, maka tiada harus didengari ‘tasbih' wanita oleh si lelaki" ( Syarh Fath Al-Qadir, 1/206 )

4) Suara wanita dan talbiah Haji

Ijma ulama bahawa wanita tidak mengangkat suaranya kecuali hanya setakat didengari olehnya sahaja, demikian pendapat Ato', Imam Malik, Syafie, Hanafi Awzaie ( AL-Um, 2/156 ; Al-MUghni , Ibn Quddamah, 5/16 )

Kesimpulan
Suara wanita boleh dibahagikan kepada dua jenis :-

1) Suara biasa wanita yang didengari secara jahar kepada lelaki awam ; Ia diperbezakan hukumnya di kalangan ulama. Ada yang mengharamkannya secara total, ada yang mengharuskan secara total. Ada pula yang mengharuskannya apabila dijangka tidak membawa fitnah kepada lelaki (Al-Jami' Li Ahkami Quran, 14/227 ; Ibn Qayyim, al-Hasyiah, 6/156 ; ‘Ianah at-Tolibin, Ad-Dimyati ; 3/260 ; Al-furu', Ibn Al-Mufleh, 1/372 )

2) Yang dilembutkan dengan sengaja, dimanjakan dan dimerdukan. Ianya adalah diharamkan untuk diperdengarkan kepada khalayak lelaki secara Ijma'. ( An-Nihayah, Ibn Athir, 42/2 ; Lisan al-Arab, Ibn Manzur , 73/8 ; Tafsir At-Tabari ; 3/22 ; Hasiyah At-Tohawi ; 1/161)

Maka kumpulan nashid wanita hari ini termasuk di dalam kumpulan yang kedua tanpa khilaf. Malah bukan sekadar ‘illah suara sahaja yang boleh menjadikan mereka tercebur dalam perkara haram, malah pakaian dan pergerakkan mereka di khalayak awam juga.

Kebiasaannya apabila persembahan di buat, mereka kerap bersolek-solekan dengan pakaian yang canggih manggih. Di samping itu, duduk pula di atas pentas menjadi tontotan lelaki, jika para ulama semasa menghukumkan haramnya bersanding pengantin di atas pentas dalam keadaan senyap tanpa berkata. Apatah lagi kumpulan nashid wanita yang bersolek adakala seperti pengantin ini dan melentuk-lentuk tubuh dan suaranya di hadapan lelaki bukan mahram, sudah tentu haramnya lebih besar.

" tapi ustaz, inikan alternative untuk mereka yang suka tengok penyanyi wanita yang seksi..eloklah mereka tengok kami" mungkin ini sebahagian pertanyaan penyokong kumpulan nashid wanita.

Jawapnya, benda yang haram tidak boleh dialternatifkan dengan yang haram juga.
Sebagaimana di sebut oleh dalil :-


إِنَّ اللَّهَ عز وجل لاَ يمحوا السيء بالسيء وَلَكِنْ يَمْحُو السيء بِالْحَسَنِ إِنَّ الْخَبِيثَ لاَ يمحوا الْخَبِيثَ


Ertinya : " Sesungguhnya Allah SWT tidak akan memadam yang buruk dengan buruk juga, tetapi yang buruk (haram) dipadamkan dengan yang baik (halal) Sesungguhnya yang kotor itu TIDAK boleh mensucikan yang kotor" ( Riwyaat Ahmad, 1/387 : Perawi Ahmad adalah thiqah kecuali sebahagiannya khilaf ; Majma' Az-Zawaid, 10/228 )

Justeru, tidak boleh menggantikan penyanyi wanita seksi itu dengan penyanyi nashid wanita. Kerana kedua-duanya haram buat si lelaki bukan mahramnya.

Jangan pula ada yang mendakwa kononnya ia adalah bentuk dakwah, TIDAK, Allah tidak akan menjadikan dakwah berkesan melalui perkara haram. Tiada siapa boleh mengatakan ia sengaja minum arak kerana ingin mendakwah rakanya bahawa arak itu buruk.
Nabi SAW bersabda :


إن الله لم يجعل شفائكم فيما حرم عليكم


Ertinya : "Allah SWT tidak menjadikan penyembuhan kamu melalui perkara yang diharamkanNya" ( Riwayat Al-Bukhari )

Hadith ini menjelaskan tidak boleh mengambil apa jua yang diharamkan oleh Allah SWT untuk dijadikan ubat, kerana Allah tidak akan menjadikan ubat dalam perkara yang diharamkanNya. ( Tuhfatul Ahwazi , 6/168 )

Demikianlah dakwah dan pemulihan akhlak dan jiwa manusia, Allah SWT tidak akan menjadinya perkara yang diharamkanNya (melembutkan suara hadapan bukan mahram) sebagai medium dakwah yang berkesan. Ia tidak lain hanyalah untuk komersial dan mengaut untung sahaja.

Setiap hasil untung dari jualan kaset nashid wanita dewasa ini juga tidak lain kecuali hasil yang haram menurut sepakat ulama mazhab. Kecuali jika ia khas untuk wanita dan dijual secara tertutup di majlis wanita sahaja. Persembahan juga untuk kaum wanita.

Sedarilah kumpulan nashied wanita dan penyanyi wanita yang mendakwa dakwah melalui nashid anda..Ia pasti tidak kan berjaya, usaha itu juga pastinya tidak diterima oleh Allah SWT berdasarkan dalil-dalil yang diberi.

BANTAHAN KEPADA ARTIKEL

Apabila tulisan ini mula disebar luaskan, maka terdapat suara-suara penyokong nashid wanita yang cuba mengharuskan tindakan mereka dengan memberikan satu hadith berkenaan dua orang hamab wanita yang mempersembahkan nyanyian kepada Aisyah r.a di rumah Nabi SAW.
Hadith ini adalah seperti berikut :-


عن عَائِشَةَ رضي الله عنها قالت دخل أبو بَكْرٍ وَعِنْدِي جَارِيَتَانِ من جَوَارِي الْأَنْصَارِ تُغَنِّيَانِ بِمَا تَقَاوَلَتْ الْأَنْصَارُ يوم بُعَاثَ قالت وَلَيْسَتَا بِمُغَنِّيَتَيْنِ

فقال أبو بَكْرٍ أَمَزَامِيرُ الشَّيْطَانِ في بَيْتِ رسول اللَّهِ وَذَلِكَ في يَوْمِ عِيدٍ فقال رسول اللَّهِ يا أَبَا بَكْرٍ إِنَّ لِكُلِّ قَوْمٍ عِيدًا وَهَذَا عِيدُنَا


Ertinya : Dari ‘Aisyah r.a berkata : Abu Bakar ( bapa Aisyah r.a ) masuk ke rumah dan dibersamaku dua orang jariah (hamba wanita) dari kalangan bangsa Ansar sedang menyanyi dengan kisah-kisah Ansar ketika hari Bu'ath , lalu asiyah berkata : Mereka berdua bukanlah penyanyi, Berkata Abu Bakar r.a : " Adakah seruling Syaitan di rumah Rasulullah SAW? Maka Rasul berkata : WAhai Abu Bakar, ini adalah hari raya, Bukahri , 1/335

Dalam riwayat lain :


عن عَائِشَةَ قالت دخل عَلَيَّ رسول اللَّهِ وَعِنْدِي جَارِيَتَانِ تُغَنِّيَانِ بِغِنَاءِ بُعَاثَ فَاضْطَجَعَ على الْفِرَاشِ وَحَوَّلَ وَجْهَهُ وَدَخَلَ أبو بَكْرٍ فَانْتَهَرَنِي وقال مِزْمَارَةُ الشَّيْطَانِ عِنْدَ النبي فَأَقْبَلَ عليه رسول اللَّهِ عليه السَّلَام فقال دَعْهُمَا


Ertinya : "dari ‘Aisyah, Rasulullah SAW masuk ke rumah dan dibersamaku dua orang jariah (hamba wanita) dari kalangan bangsa Ansar sedang menyanyi dengan kisah-kisah Ansar ketika hari Bu'ath, maka baginda terus baring dan memalingkan wajanya, maka masuk pula Abu Bakar r.a lalu menegurku sambil berkata, adakah seruling syaitan di sisi nabi SAW, maka nabi terus mendapatkannya lalu berkata : Biarkannya"

Secara ringkas, hujjah untuk mengatakan terdapat percanggahan atau harusnya nashid wanita dengan dalil ini adalah tersasar dari kebenaran kerana :-

1) Ia dipersembahkan oleh hamba wanita. Maka hukum hamba adalah berbeza dengan hukum wanita merdeka dalam banyak hukum fiqh.

2) Dua orang jariah itu digambarkan dalam banayak riwayat lain sebagai bukan penyanyi khas, yang pandai menyanyi dengan teknik menyanyi yang dikenali dengan melembutkan suara, memerdu dan melunakkannya sebagaimana penayanyi profesional. Ini disebutkan melalui nas
"وليستا بمغنيتين"

Imam An-Nawawi dan Imam Ibn Hajar al-Asqolani mentafsirkannya sebagai :-


معناه ليس الغناء عادة لهما ولا هما معروفتان به


Ertinya : Maknanya, ia bukanlah nyanyian yang biasa digunakan pada masa itu, dan keduanya juga tidak dikenali pandai menyanyi (Nawawi, Syarh muslim, 6/182 : fath Al-Bari, 2/442)

3) Rasulullah juga digambar tidak turut serta menikmatinya tetapi hanya membiarkannya dinikmati oleh ‘Aisyah. Ia juga adalah di dalam rumah Nabi Saw dan bukan di khlayak ramai. Imam An-Nawawi mengulas bahawa Nabi juga disebut berpaling wajah :-


وإنما سكت النبي عنهن لأنه مباح لهن وتسجى بثوبه وحول وجهه اعراضا عن اللهو ولئلا يستحيين فيقطعن ما هو مباح لهن


Ertinya : Nabi senyap dari tindakan itu kerana ia harus BAGI WANITA, dan nabi MENUTUP DENGAN PAKAIANNYA dan berpaling wajah darinya sebagai menajuhi perkara melalaikan" ( Syarah Sohih Muslim, An-Nawawi, 6/183)

4) Takrif ‘Jariah' selain bermaksud hamba, ia juga digunakan untuk kanak-kanak wanita belum baligh. Sebagaimana disebut oleh Imam al-Aini & Imam As-Suyuti :-


قوله جاريتان تثنية جارية والجارية في النساء كالغلام في الرجال ويقال على من دون البلوغ


Ertinya : Dua orang jariah : disebutkan bagi mereka yang dibawah umur baligh ( Umdatul Qari, 6/269)


قوله جاريتان الجارية في النساء كالغلام في الرجال يقعان على من دون البلوغ


Ertinya : Jariah untuk wanita, ghulam panggilan untuk lelaki yang keduanya digunakan untuk mereka yang di bawah umur baligh. (Sindi, 3/194 : Syarhu As-Suyuti li sunan An-Nasaie, 3/197 )

Hal ini juga disebut di dalam Awnul Ma'bud :-


لأنهما جاريتان غير مكلفتين تغنيان بغناء الأعراب


Ertinya : kerana mereka berdua belum mukallaf ( belum baligh) lalu mereka menyanyikan lagu-lagu a'rab ( Awnul Ma'bud, 13/181)

Justeru, apa lagi hujjah yang boleh diguna untuk mengharuskannya?. Dharurat atau maslahat?.. lupakan sahaja.

Sekian
http://www.zaharuddin.net/

HUKUM MAIN GITAR

Assalamualaikum,

Saya sudah lama berniat untuk belajar bermain gitar untuk hiburan diri saya sendiri apabila saya memerlukannya (sekadar untuk menghiburkan hati dan tidak keterlaluan).
Tapi niat saya terbatas kerana saya pernah dengar bahawa hukum bermain alat muzik bertali adalah haram.
Saya ingin mendengar penjelasan Ustaz sendiri mengenai hal ini dan bolehkah ustaz membawa dalil yang kuat untuk hal ini. Terima kasih ustaz...

Waalaikumusssalam,

Tidak ada sebarang nas yang menyebut tentang gitar dengan jelas didalam hadith-hadith soheh. Kerana itulah berlaku khilaf dikalangan ulamak2 tentang hukum bermain gitar ini.

Ada yang mengharamkannya sama sekali samada menyebabkan lalai atau pun tidak.

Ada yang mengharuskannya dengan alasan tidak memberi sebarang kemudaratan.

Pendapat setengah ulamak pula mengharuskan bermain dengan syarat :

1. Untuk sekadar hiburan sendiri sahaja.

2. Tidak bercampur dengan perkara2 yang haram seperti dadah, perempuan atau seumpamanya.

3. Tidak dijadikan sebagai sumber pendapatan.

4. Tidak lalai daripada kewajipan dan tidak menyebabkan orang lain jadi lalai.

Jika saudara ingin bermain juga maka pendapat terakhir ini adalah elok untuk di ikuti. Janganlah sampai tak hadir ke surau dan masjid untuk belajar agama disebabkan oleh permainan. Hiburan diharuskan oleh Islam hanyalah untuk menghilangkan rasa jemu atau bosan bukannya dijadikan perkara penting dalam kehidupan.

Jika hanya berhibur tapi tak pernah hadir ke masjid dan surau untuk solat dan belajar agama maka jelaslah ini adalah hiburan yang diharamkan oleh Islam.

DI JAWAB OLEH USTAZ AZHAR IDRUS

Petua atasi keinginan merokok (amalan 8M)

1 - Melengahkan tindak balas keinginan merokok. Katakan nanti dulu setiap kali ingin merokok.

2 - Menarik nafas panjang selama lima saat dan lepaskan perlahan-lahan. Ulang tiga hingga lima kali.

3 - Minum air galian atau masak dengan banyak.

4 - Melakukan kegiatan yang boleh mengalihkan fikiran daripada rokok seperti berkebun.

5 - Melakukan senaman sekurang-kurangnya tiga kali seminggu, 20 minit setiap sesi.

6 - Membasuh tangan atau mandi setiap kali teringin merokok.

7 - Mengunyah sesuatu seperti gula-gula getah dan lobak merah (elak mengunyah benda manis).

8 - Memohon doa dan berazam untuk berjaya membuang tabiat merokok.

Senarai ini boleh mendorong anda untuk tidak merokok.

Hidup lebih lama.
Mencegah penyakit.
Kulit lebih sihat.
Melindungi orang lain.
Anak-anak lebih sihat.
Menjadi teladan yang baik.
Melindungi alam sekitar.
Meningkatkan kecergasan.
Meningkatkan deria rasa dan bau.
Lebih sihat.
Gigi lebih putih.
Rambut dan pakaian tidak berbau.
Kesuburan meningkat.
Menjimatkan wang.

Penyakit berkaitan rokok

Pelbagai barah seperti paru-paru, rongga mulut, esofagus, pankreas, pundi kencing dan buah pinggang.

Penyakit saluran pernafasan kronik seperti bronkitis kronik, emfisima, asma bronkial dan bronkiektasis.

Tekanan darah tinggi, serangan sakit jantung dan angin ahmar.

Mudah terkena batuk kering, Hepatitis B, radang paru-paru.

Ulser peptik dan gastritis.

Penyakit kulit seperti ekszema.

Penyakit mata yang boleh menyebabkan buta seperti katarak dan degenerasi makular pada selaput retina.

Penyakit tulang.

Rambut cepat beruban.

Kulit cepat berkedut.

Luka lambat sembuh.

Tenaga kelamin berkurangan terutama lelaki.

Kesuburan berkurangan.

Menjejaskan perkembangan janin dalam kandungan ibu yang merokok atau terdedah kepada asap rokok.

Kanak-kanak yang terdedah kepada asap rokok boleh menjejaskan perkembangan intelektual.

Wanita yang terdedah dengan asap rokok cepat putus haid.


dicatat oleh drs. khalil idham lim

Monday, November 9, 2009

Dah Terlanjur Rupenya

Suasana di ruang tamu cukup mendamaikan. di hujung sini, Pak Man duduk bersimpuh. sampinnya dibetul betulkan. Tepak sirih dilteak di depan. Wakil pihak lelaki cukup segak hari itu. Husin anak Pak Man tidak datang. biasalah. majlis tunang. biasanya yang lelaki ditinggalkan.

Haji Husin senyum senyum memandang Pak Man di depannya. kenalan lama yang bakal menjadi besannya.

"Terima kasih kepada rombongan lelaki yang hadir hari ini. Syukur pada Allah, hajat yang baik dari pihak lelaki, kami sambut baik. bak kata orang, kecik tapak tangan, nyiru kami tadahkan."

Haji Husin sambung bicara. yang perempuan duduk di bahagian belakang rumah pasang telinga. dengar dengar bicara pihak lelaki di ruang tamu.

"Dah terlanjur pihak lelaki datang ni,bolehla kita bincangkan sekali semua yang sepatutnya… .."

++++++++++++++++

Mak Bedah yang duduk di penjuru tepi dinding buat muka pelik. telinganya mendengar sesuatu. Dibisiknya pada Mak Esah di sebelah

"psssttt… dah terlanjur rupenye… "

Mak Esah buat muka terkejut.

"Aini anak Pak Husin ni? pssttt… . Dah terlanjur anak pak Husin ni"

bisik Mak Esah pada Gayah Gigi Jongang di sebelahnya.

"Ya ke..Aku memang dah agak. tengok perangai pun tahu. psssttt… pssstttt… Aini tu dah ditebuk"

Makcik Maznah buat muka selamba.

"aku dah tahu dah. pssttt… pssttt… Cik Tom, Aini dengan budak laki tu dah terlanjur sebenarnya."

"Ish ish ish. budak zaman sekarang. tak macam kite dulu ye. pantang jejak kaki ke tanah. nak keluar kene mintak izin."

++++++++++++++++++

dan petang itu majlis selesai.
dan petang itu juga heboh cerita satu kampung.

p/s…hati2 semasa bercakap

Rahsia Kebahagiaan Rumah Tangga

Setiap isteri amat mendambakan seorang suami yang boleh menjadi pembantu dan juga penyenang hatinya, bukan hanya si isteri sahaja yang perlu menyenangkan dan juga menolong suaminya. Inilah rahsia kebahagiaan rumah tangga yang jika suami dan isteri sama-sama dapat memahami dan memenuhi keperluan dan kehendak pasangannya, rumah tangga yang sedia terbina akan terus terjalin bahagia dan dibarkahi. Berikut adalah beberapa tip yang boleh dijadikan panduan kepada suami mahupun bakal suami dalam meningkatkan pengetahuan tentang kehendak hati isteri dan sekaligus meningkatkan kepercayaan dan keyakinan si isteri terhadap suami dalam memimpin keluarga.

1. Imam Solat
Suami yang mampu menjadi imam dalam solat adalah amat jelas mampu memimpin rumah tangganya. Maka isteri akan hormat kerana suaminya mempunyai kredibiliti yang sememangnya menjadi tuntutan dalam berkeluarga. Mampu menjadi imam dalam solat adalah tanda bahawa suaminya mampu memimpinnya ke jalan yang lebih baik dalam agama.

2. Mengajarkan ilmu-ilmu agama
Ini adalah perkara mencabar untuk anda wahai bakal suami dan para suami kerana bukan untuk kita membimbing keluarga dengan ilmu-ilmu agama. Ramai di antara kita hari ini mampu menyediakan peralatan hiburan di rumah tetapi tidak dapat menyediakan peralatan untuk mengajarkan ilmu-ilmu agama. Sekiranya kita tidak mampu, carilah guru yang dapat membimbing kita dan keluarga kita.

3. Suami yang matang
Ramai suami nampak matang sebelum mendirikan rumah tangga, tetapi hakikatnya tidak setelah mereka berkeluarga. Suami perlu matang dalam memberikan keputusan kerana isteri tetap akan meminta pandangan suami walaupun dia mungkin dapat membuat keputusan terhadap sesuatu perkara.

4. Pandai Memasak
Suami adalah penjaga kepada isteri dan anak-anak. Jangan kita hanya menjadi suami yang hanya tahu memakan air tangan isteri, kerana sebenarnya isteri juga akan lebih menyayangi suami yang pandai memasak. Air tangan suami juga mampu mengeratkan hubungan antara suami isteri dan juga anak-anak.

5. Suami yang ‘independent’
Tahu menguruskan diri sendiri. Jangan hanya mengharapkan isteri untuk membasuh pakaian dan menggosok baju kerana ada waktunya mungkin isteri kita tidak dapat melakukan itu semua. Suami yang mampu melakukan kerja-kerja isteri mampu kelihatan comel dan romantik di mata si isteri. Cubalah, anda pasti akan nampak hasilnya nanti!

6. Mempunyai prinsip dan pendirian
Suami tidak boleh kelihatan lemah dengan hanya mendengar dan mengikut pandangan ahli keluarga sekiranya berlaku masalah keluarga.. Pendirian ini akan menunjukkan bahawa anda suami yang hebat di mata isteri. Pandangan ahli keluarga hanyalah pembimbing bukanlah keputusan kepada masalah anda.

7. Menjaga anak-anak bersama isteri
Banyak berlaku di kalangan kita, isteri ditatang bagai minyak yang penuh ketika sedang mengandung, tetapi setelah selamat bersalin suami hanya menyerahkan penjagaan anak kepada isteri sepenuhnya. Lebih-lebih lagi jika anak yang dilahirkan bukan anak sulong. Isteri mengalami kepenatan menguruskan rumah tangga 2 kali ganda selepas melahirkan anak. Tanggungjawab ini juga perlu dirasai oleh suami. Bersamalah bangun malam ketika anak menangis kelaparan. Pastinya isteri akan lebih menghargai kerjasama yang anda berikan.

8. Jadilah suami serba tahu
Suami yang serba boleh dengan erti kata mempunyai pengetahuan yang serba-serbi. Isteri amat rasa kagum apabila suaminya mempunyai pengetahuan dalam pelbagai bidang. Baik dari selok-belok rumah tangga, ekonomi, politik, pendidikan dan sebagainya. Suami yang sebegini bukan sekadar disayangi isteri bahkan juga disayangi mertua.

ibnu muslim: masak ayaq tau le...

WANITA IRAN








Friday, November 6, 2009

Waktu mustajab pada solat Jumaat.

Nabi s.a.w bersabda:

فيها ساعة لا يوافقها عبد مسلم وهو قائم يصلي يسأل الله شيئا إلا أعطاه


Maksudnya: “Pada hari Jumaat terdapat waktu yang mana Allah akan menerima permintaan seorang hamba yang muslim yang berdiri solat dan meminta sesuatu kepada Allah.” (Hr Bukhari dan Muslim)

Terdapat perselisihan berkenaan dengan waktu mustajabnya doa pada hari Jumaat berdasarkan hadis2 yang datang seperti berikut:

Pertama: Diantara Imam duduk diantara dua khutbah sehinggalah habis solat Jumaat. (Hr Muslim-sahih)

Kedua: Setelah selesai khutbah sehinggalah habis solat Jumaat imam. (Hr Tirmizi – Dhoif)

Ketiga: Waktu yang akhir dalam waktu asar. (Hr Abu Daud – sahih)

Keempat: Selepas solat asar sehinggalah terbenam matahari. (Hr Tirmizi – Hasan)

Abu Bakr al-Athram berkata:

“Hadis2 ini tidak lari daripada dua perkara: 1. Samaada sebahagian hadis ini lebih sahih daripada sebahagian yang lain. 2. Ataupun samaada waktu mustajabnya doa berpindah dari satu ke satu masa seperti berpindahnya malam qadar diantara 10 malam yang terakhir.”

Jika dikira dari segi kekuatan sanad hadis yang diriwayatkan Imam Muslim paling kuat.

Rujukan: Mukhtasar Minhajul Qasidin oleh Ibnu Quddamah al-Maqdisi dan Tahzibut Targib Wat at-Tarhib.